onsdag den 10. august 2011

Kryddertagetes


Sådan en plante havde jeg aldrig hørt om før, så den røg selvfølgelig lige lukt i indkøbsvognen, da jeg i foråret bestilte frø.

Lige så snart de små kimplanter dukkede op, smagte jeg på dem – men de smagte nu ikke af noget!
Nu er de blevet store, og nu smager de!



















Når nu de hed noget med tagetes, så havde jeg jo regnet med, at smagen måske var lidt tagetesagtig!
Det er ikke fordi jeg synes tagetes dufter særligt godt, snarere tværtimod, men jeg var klar til at lade mig overraske.



















Og overrasket dét blev jeg.

Både blomster og blade har en “frisk” lakridssmag.
Det vil smage fremragende til is f.eks., men jeg kan også sagtens forestille mig smagen til andet end desserter.

Planten skulle studses, og de grene jeg klippede af, har jeg overhældt med vodka.




























Det gjorde jeg i går.

I dag har jeg lige smugsmagt, og det smager, ikke særligt overraskende, af Absinth.

Så lige om lidt, kan jeg lave min egen Pastis.

2 kommentarer:

  1. Dem må jeg prøve til næste forår. Det lyder spændende med lakridssmag. Om ikke andet, ser planterne da så søde og dekorative ud at de sagtens kan bruges som fyld hist og her i bedebe :-))

    SvarSlet
  2. ...hov der skulle stå bedene !

    SvarSlet