søndag den 23. oktober 2011

HØST

Nu er det høsttid her på parcellen.
For 5 år siden, købte vi en pærekvæde. Jeg havde i mange år ønsket mig et kvædetræ.
Da jeg var barn, og boede i Padborg, stod der ved Toldgården et, i mine øjne dengang, kæmpestort kvædetræ. Kvæderne var hårde som sten, men de duftede så dejligt, og Tutte, en nabokone, lavede de dejligste kvædebrød.
Det har lejret sig fast i min erindring – og nu har jeg selv en kvæde.
Vi har været heldige med placeringe af træet, og det kvitterer nu med anselige mængder kvæder
 – nogle store nogen – i år.























Der er fire store spandfulde, og nu har jeg lavet marmelade af nogen af dem.






















Jeg bruger Camilla Plums opskrifter, jeg synes de er gode. Jeg ville linke til dem, men nu kan jeg ikke finde dem mere.
 Heldigvis har jeg kopier liggende i kogebogen.





















Glassene har stået i ovnen i et par timer ved 60 grader, og så er lågene skruet og lukket tæt til.
Det er den konservering de får!
De skal så bare stå i køleskab, efter at de er åbnet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar