fredag den 19. februar 2016

SOCKIT

Jeg var til Strikkecafe hos Garnudsalg.dk i sidste uge.

De havde fået en masse nyt garn hjem.

Nu står jeg jo ikke liige og mangler garn, men jeg lod mig alligevel friste af en umådelig godt tilbud på strømpegarn.

25 kroner for 100 gram – det er altså billigt !

Det er kommet i nogle virkelig dejlige farver – de er gode til det med farver i Garnudsalg.

Jeg strikker jo rigtig mange strømper på mit håndstrikkeapparat, og jeg havde lyst til at prøve dette garn, som har en løbelængde på 200m/50g. Det garn jeg plejer at bruge, og som jeg er rigtig glad for, har en løbelængde på 210/50, altså en anelse tyndere.

DSC09771

DSC09774

DSC09777

Jeg er tilfreds med resultatet.

Maskinen kan godt lide garnet, selvom det er mere uldagtigt end andre strømpegarner.

Det er jo strømper jeg strikker – ikke sokker !

Sokker opfatter jeg som nogen man har udenpå sine strømper.

FAKTA:

Opskrift: Ulla Millings gode strømpeopskrift.

Strikkemetode: Håndstrikkeapparat SR 840 sp. 6/8 rib 3/3

Garn : Sockit 80% uld 20% polyamid fra Garnudsalg.dk

Forbrug: 85 gram til et par strømper str 41 (ca. 25 cm)

Der står håndvask 30 grader – det går jo ikke !

Det jeg strikker SKAL kunne vaskes i vaskemaskinen, så ind i maskinen med dem. Uldprogram 30 grader, og det kan de selvfølgelig godt tåle.

Jeg har ikke prøvet alm. vaskeprogram 30 grader, det må jeg hellere.

Det er noget rigtig dejligt garn, som jeg er sikker på jeg kommer til at bruge mere af. Det er den anelse tykkere der gør, at jeg nok ikke vil strikke sommerstrømper af dem. På den anden side, så er de så uldagtige, så fødderne holder sig fint tørre og varme  sådan som uldstrømper skal men ikke altid gør når der er for meget nylon og polyamid i.

4 kommentarer:

  1. super flotte strömper. du kunne vel strikke en pröve af resterne og så bruge den som vaskepröve, det ville jo være synd hvis de fine strömper blev ödelagt. og så kunne jeg da rigtig godt tænke mig et foto af det håndstrikkeapparat, er ikke klar over hvad en sådan er for noget, og söger efter en nemmere/hurtigere måde at få strikket strömper på.
    kh.fra Island
    Frida

    SvarSlet
  2. Jo, det ville nok være smart med en lille strikkeprøve ;-)Håndstrikkeapparat er betegnelse for strikke maskine ;-) jeg skriver om det senere, men det er helt klart hurtigere at strikke strømper på sådan et. Det er jeg glad for, for ellers kunne jeg ikke nå at strikke andet end strømper.

    SvarSlet
  3. Hvor er de flotte. Det er de første strømper jeg har set, der er strikket på et håndstrikke apparat. De ser ud som nogle man har købt.

    SvarSlet
  4. Det er strikkemaskinen jeg er begyndt at kalde håndstrikkeapparat. Den betegnelse brugte man i 80'erne, og jeg synes den dækker processen meget bedre.

    SvarSlet