mandag den 7. marts 2011

Færøsk garn

For mange år siden, i 1972, var det, købte jeg en hel sæk garn på Færøerne. Det kom i en jutesæk, og det var første gang, jeg prøvede at have garn i store mængder ( jeg er så kommet efter det med tiden, må man sige).
Garnet var spundet i en by som hedder Tötu, jeg ved ikke, om spinderiet stadig findes.

Nå, men der blev strikket sweaters til den store guldmedalje. Jeg var ikke særligt flittig med fotografiapparatet dengang, men her er to, af de mange produktioner.


På et tidspunkt var markedet mættet.
Jeg holdt op med at strikke Islandske sweatere, og garnet lå dér i sin jutesæk.
Så blev det jo lige pludselig moderne, at være bonderøv og hippie, i hvert fald i min familie, og så kom jeg i tanker om den rest færøgarn jeg havde liggende.




Der blev lavet en serie sweaters igen, og nu har jeg 25 gram tilbage!! -Det var uhyggeligt spændende til sidst!!
Her er "Bonderøvssweateren":



Fortsættelse følger

6 kommentarer:

  1. Næh, hvor hyggeligt, at se dem igen.
    Jeg har så ikke strikket nogen siden dengang, men din historie kan bruges til meget godt - f.eks. at understrege, at man IKKE skal smide noget ud - man ved aldrig, hvornår man får brug for det igen ;-)

    SvarSlet
  2. Det er nemlig rigtigt! - Det er godt nok blevet flyttet nogle gange, det garn, på de 40 år. Fantastisk egentlig, at møllene aldrig har fundet det.

    SvarSlet
  3. Måske er svaret spindeolie.....eller fåreurin????
    Hvis du finder årsagen, kan du tjene penge på det :-)

    SvarSlet
  4. Spindeolie er der med garanti ikke i det garn. Det er nok tis så!!!

    SvarSlet
  5. Fundet!
    Så er det bare at sætte det i produktion og inkassere pengene!
    :-))

    SvarSlet
  6. Hejsa..
    Super fin trøje, er det muligt at få en strikkeopskrift? :-) Vil gerne lave en til min mand..

    SvarSlet