fredag den 20. juli 2012

“Chemise” af Karen Noe


Da jeg I sin tid strikkede “Louises Blomsterkjole” til Louise,

lovede jeg mig selv noget strik I dette dejlige garn “Rustik Natur”,

og da Britta lukkede sin butik, forsynede jeg mig med et lille lager

af garnet – 200 gram af én farve, 100 gram af en anden farve,

500 gram af en tredie farve!

– lidt farligt

-og udfordrende!

Så er det bare om at finde et mønster man kan lide,

og som man synes passer til de farver .

Jeg havde 200 gram I en farve, som blev kaldt “Granit”,

og jeg havde en model, som jeg rigtig gerne ville strikke.

I opskriften står, at man skal bruge 250 gram Rustik Natur,

så jeg bestilte da bare et nøgle “Granit” hos Karen Noe -

- meeen der er sket et eller andet undervejs,

for “Granit” I 2007 udgaven, har en blå bomuldstråd

og “Granit” I 2012 udgaven har en brun bomuldstråd.

Heldigvis vaqr det ikke noget problem,

for det viste sig, at 200 gram var alt nok!

Nu er den så færdig -


DSC03264


Jeg var faktisk “lidt” nervøs for, om den var for bar

-altså for mormorarmene mm Winking smile


DSC03263


Det er den ikke!

Ærmegabene er konstrueret, så den dér trælse delle foran armhulerne

bliver lukket inde – det er jeg rigtig glad for – tak KarenSmile


DSC03265


Jeg kan rigtigt godt lide v-udskæring – tak KarenSmile


DSC03266


Der er en sød og enkel mønsterbort forneden, og midt for Smile


DSC03267


“Chemisen” afsluttes med indtagninger, som til sidst

bliver stropper –meget fin detalje.

Garnet er dejligt formfast, og stropperne strækker sig stort set ikke I brug.

Tak KarenSmile

Det lykkedes mig at støde ind I et par sommerdage,

hvor der var “varme på”, og så skulle “Chemisen” stå sin prøve.

Den bestod med bravour.

Jeg fik sol nogle nye steder, og blandingen hør/bomuld

er bare så dejlig og behagelig i sommervarmen.

(Ahh - det er altså råsilke/bomuld blandingen består af

men det er også dejligt og behageligt i sommervarmen.)

Hvor var det godt, at jeg strikkede dén “Chemise”.

Jeg er altid lidt bange for, at det jeg strikker bliver  for småt.

Når det gør, så er der heldigvis mange aftagere.

Men denne her ville jeg selv have.

Jeg strikkede den I Xl.

– Det er fint nok, den sidder løst,

og det skal den også når der er varmt.

Men det havde også været ok med en L.

FAKTA:
Model: “Chemise” af Karen Noe
Garn: Rustik Natur (råsilke/bomuld) 170 gram
P:3,5
Ændringer: Jeg strikkede modellen ca 5 cm længere end
mønsteret angiver.
Er jeg glad for den?: JA

6 kommentarer:

  1. Den kan jeg godt forstå at du er glad for, den er så smuk. Lækre detaljer, som du er så god til at vise frem. Men garnet bliver jeg ikke helt venner med, jeg synes at det splitter op når man strikker med det, og kun stor omhu gør at der ikke kommer ½ masker. Det er således ikke tv-strik her på matriklen, men kun terasse-strik, og det kniber en del i denne sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har du ret i Sigrid, det splitter. Men jeg har vænnet mig til at holde øje med det og så ser/hører jeg fjernsyn imens. I år er jeg endnu mere glad for mit glastag på terrassen;-)

      Slet
  2. Den er lækker - og det er også en meget smuk farve. Dejligt, at den også sidder som den skal :-)

    PS: Karen Noes Rustik naturgarn består af råsilke og bomuld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er da så rigtigt - råsilke og bomuld selvfølgelig - det må jeg hellere rette - Tak:-)

      Slet
  3. Ja den er rigtig dejlig !
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig til at lufte den et sted, hvor der er rigtig varmt;-)

      Slet